miércoles, 25 de marzo de 2015

"Avaluar per a millorar, qualificar per a excloure"

En tot procés eduactiu els alumnes són sotmessos a una contínua avaluació durant tot l'any (l'anomenada avaluació contínua). Es necessària per a que un professor puga saber si l'alumne ha estudiat, s'ha llegit tal llibre, ha practicat com es llança a porteria,etc.
En l'avaluació es necessita d'una qualificació, un número, una cifra que et diga si eres bo o dolent en alguna cosa. Més concretament, l'alumne amb aquesta qualifiació rep una etiqueta (és un alumne bo, regular o dolent) que pot ser li perseguisca durant molt de temps i que és difícil llevar-se-la.

Ara bé, el mètode d'avaluació d'una prova escrita, oral, pràctica,etc... és sempre justa? Què determina que un alumne per exemple haja estudiat per a un examen o no? Una simple nota numèrica? No hi han més factors que influeixen en eixa nota a part del temps d'estudi? I el factor dels nervis no pots jugar un paper important?

Moltes preguntes de les quals intentaré aportar el meu coneixement per a explicar el cas que m'ha passat hui.
Vull parlar del meu cas concret, perquè hui en aquesta assignatura teníem un xicotet examen de 10 preguntes per a evaluar (¿justament?) si ens havíem llegit el llibre o no.
Necessitavem 7 encerts per a aprovar-lo (sense cap errada clar), perquè cada error descomptava 1 bé.

Jo he fet 7 preguntes encertades i 1 erròneament, per tant segons el mètode adoptat pel professor jo "no m'he llegit el llibre" (quan realment sí que ho he fet). Ha sigut justa la manera d'avaluació?
En la meua opinió pense que no, perquè jo m'he llegit el llibre i he contestat mal una pregunta, fet que m'ha fet suspendre'l.

Pot ser, alguna altra persona que no se l'haja llegit (o s'haja llegit la meitat) haurà aprovat (cada pregunta teníem un 50% d'acert). Coses de l'atzar...
Crec que és injust qualificar així als alumnes, perquè pot ser que si l'examen havera sigut de desenvolupar jo havera aprovat amb bona nota, qui sap...
I l'última pregunta, qui diu que a partir de 7 preguntes encertades
(i cap errònea) m'he llegit el llibre? I per què no 8 preguntes encertades?

Per això, jo pense que la manera de qualificar de cada professor (mètode) és distinta i pot ser injusta en alguns alumnes que havent fet el que teníen que fer per a aprovar qualsevol test, hagen suspés (pel fet que siga)...


No hay comentarios:

Publicar un comentario